Zorgverzekeringen attributie

1,1 miljoen Nederlanders kozen andere zorgverzekering – Wie waren de winnaars?

Elk jaar vanaf half november t/m 31 december is het mogelijk om over te stappen van zorgverzekering. Afgelopen jaar (2021) kozen 1,1 miljoen Nederlanders voor een andere zorgverzekeraar (Vektis). Dit is een percentage van 6,2 procent wat even hoog was als het percentage een jaar eerder.

Uit onderzoek blijkt dat de afgelopen twee jaar ongeveer de helft van de klanten van Independer zijn zorgverzekering tussen Kerst en nieuwjaar afsloot. Dat veel verzekeraars juist in deze periode adverteren om zoveel mogelijk overstappers over te halen zal geen verassing zijn. Maar welke zorgverzekeraars en zorgvergelijkers waren daar het meest succesvol in? In deze Campagne Monitor analyseerde we de verschillende TV campagnes dmv de de relatieve stijging van het Google zoekverkeer.  

Best presterende zorgverzekeraars & zorgvergelijkers

blank
*Resultaten zijn genormaliseerd voor GRP druk.
*We hebben de mediaan genomen van alle spots van de desbetreffende zorgverzekeraar/zorgvergelijker.
blank

Opvallendheden onderzoek

  • De grote winnaar is de zorgvergelijker Poliswijzer met een uplift van 239%. Dit resultaat is per GRP en de mediaan van alle uitgezonden spots. Poliswijzer is een verzekeringsvergelijkingssite van Ben Woldring.
  • Zorgvergelijkers presteren relatief gezien goed in vergelijking tot zorgverzekeringen (1e en 2e plaats).
  • Campagnes:
    • Anderzorg richt zich vooral op millenials met de merkcampagne ‘Leef #deleven’.
    • Ohra biedt een flexibele zorgverzekering aan in tijden van Corona en thuiswerken.
    • De campagne van ASR legt de nadruk op de a.s.r. Vitality-app, die gebruikers op hun smartphone installeren om hun dagelijkse beweging te registreren.
    • Zekur (VGZ) focust op veel verzekering voor weinig en biedt hiermee een uitgeklede zorgverzekering tav de VGZ zorgverzekering.
    • De campagne van Menzis focust op een gezonder leven met het Leefkracht Collectief.
    • Zilveren Kruis richt zich ook op een gezonder leven, maar geeft aan dat het geen wedstrijd is en dat je gezonde stappen kan zetten die wél bij je passen (dmv de TotaalCheck: zk.nl/totaalcheck).

Onderzoek framewerk

  • Gebruik van publieke uitzenddata (NPO, Ad Alliance & Talpa)
  • Periode: 20 t/m 31 december 2021
  • Totaal van 11 unieke zorgverzekeringen (9 unieke adverteerders)
  • Uplift in search gedrag tot max. 10 minuten na de spotuitzending
  • Genormaliseerd per GRP + mediaan van alle uitgezonden spots

Notitie: scores van 1000%+ zijn minder makkelijk te realiseren voor grotere adverteerders, i.v.m. een hogere baseline op search.

Pricewise

Zekur (VGZ)

Anderzorg (Menzis)

Ohra

ASR

Zorgkiezer

Independer

Menzis

Zilveren Kruis

VGZ

Eerder gepubliceerde artikelen rondom grote bereiksblokken

Dat adverteren rondom grote bereiksblokken effect heeft is bekend, mede door het unieke bereik. Zo publiceerden we recent over de effecten van adverteren rondom de EK campagnes van de verschillende supermarkten en rondom de populaire radioshow de Top 2000.

Deel dit artikel:

Facebook
Twitter
LinkedIn