WK Voetbal Qatar 2022: de winnaars en de verliezers

Bijna 4,3 miljoen mensen zagen maandag hoe Nederland met 0-2 won van Senegal (dagrapport van SKO) tijdens het WK voetbal in Qatar. Ten opzichte van de vorige WK-opening van Oranje is dat een afname van ongeveer 1,1 miljoen kijkers. Toen zagen 5,4 miljoen mensen de wedstrijd van Nederland tegen Spanje. De opening op het EK van 2020, tegen Oekraïne, trok ook ruim 5,4 miljoen kijkers.

We deden al eerder onderzoek naar de top adverteerders rondom het EK voetbal in 2021 en naar het het succes van de verschillende EK supermarkt acties. Ook nu kijken we weer naar de Top adverteerders rondom de eerste wedstrijd van Nederland tijdens dit WK Voetbal. We staan niet alleen stil bij de winnaars maar kijken ook naar de verliezers en de moedigen tijdens dit omstreden WK in Qatar.

Top 20 adverteerders

blank

Top 3 adverteerders per categorie

blank

Opvallendheden

  • De best presterende adverteerder was Meubelzorg met een uplift van 63% per GRP.
  • De categorieën verzorging, financieel en huis & interieur lieten de beste uplift per GRP zien.
  • De adverterende supermarkten deden het minder goed. Dit kan verklaard worden doordat er weinig WK acties waren ivm de mensenrechten situatie rondom dit WK.

Onderzoek framewerk EK voetbal

In de Bereikblokken Monitor analyseren we op frequente basis wat het effect is van adverteren rondom specifieke programma’s met een groot bereik. Met behulp van Spotalytics meten we de uplift in search gedrag tot max. 10 minuten na de spot.

  • Gebruik van publieke uitzenddata van WK voetbal (voorbeschouwing / 1e helft / 2e helft / nabeschouwing)
  • Periode: maandag november 2022
  • Totaal van 33 unieke adverteerders
  • Uplift in search gedrag tot max 10 minuten na de spotuitzending
  • Geen normalisatie op bereik/grp’s

Omstreden WK Qatar

Het is duidelijk dat door de mensenrechtenschendingen dit WK in Qatar een omstreden WK is. Veel adverteerders hebben dan ook de overweging gemaakt wel of niet te adverteren rondom het WK. Ook zagen we dat verschillende supermarkten die normaal gesproken welbekende WK-acties op touw zetten zoals Wuppies, voetbalplaatjes en juichcapes, dit jaar terughoudender waren of ervoor kozen om geen WK campagnes te lanceren.

Misser van Jumbo

We zagen ook hoe het mis kon gaan bij de omstreden reclame van Jumbo, met hossende bouwvakkers en de Toppers, een beeld dat erg gevoelig lag nadat talloze arbeiders om het leven waren gekomen tijdens de bouw van de WK stadions. Zo werd het spotje na een halve dag al van de buis afgehaald.

Bavaria waagt een poging

Bavaria probeert de lucht te klaren met de campagne ‘ hele gekke tijden’ met een inhaker op de WK waarin zowel Sinterklaas als de Kerstman een rol spelen. Het is een lange online video geworden van bijna 4 minuten waar met humor getracht wordt om door middel van omdenken het omstreden WK toch een leuke twist te geven. Of men na het zien van de commercial meer Bavaria bier zal gaan drinken is echter de vraag.

Deel dit artikel:

Facebook
Twitter
LinkedIn