Ster radiometer case

Succes cases Cegeka, Farmcamps en ikwilvanmijnautoaf.nl met de Ster Radiometer

Sinds dit jaar biedt Ster, in samenwerking met Mediasynced de Ster Radiometer aan. De Ster Radiometer geeft adverteerders inzicht in de effectiviteit van hun radio campagnes. Door het website-verkeer rondom een radiospot the analyseren is het mogelijk om inzicht te krijgen in welke momenten, welke spot(s) en welke zender(s) zorgen voor een groei in website bezoek voor een merk. 

We interviewden Patricia Sonius, Teammanager research & development bij Ster over de samenwerking en de behaalde resultaten bij een aantal van hun adverteerders.

Hoe helpen jullie adverteerders om inzicht te krijgen in de effectiviteit van hun campagnes?

“Bij Ster vinden wij het belangrijk dat merken die adverteren middels onze mediumtypen, TV en Radio, impact maken met hun campagne. Een goede campagne opzetten brengt uitdagingen met zich mee.  Behaalt je commercial het beoogde resultaat? Raak je de juiste snaar bij je doelgroep? En hoe bepaal je de juiste media-inzet afgestemd op jouw budget? Om deze vragen te beantwoorden doen we bij Ster veel onderzoek en hebben we een aantal onderzoekstools opgezet specifiek om klanten te helpen.      

De Ster AdMeasure is een commercial test, die vragen beantwoordt zoals; Hoe wordt de spot ontvangen in vergelijking met de markt? Komt de boodschap goed over? Is de reclame-uiting krachtig genoeg om de aandacht vast te houden?

Na een pilot van 3 maanden hebben we daar in 2021 de Ster Radiometer aan toegevoegd, deze geeft inzicht in de impact van je radiocampagne op website verkeer. Hiervoor werken we samen met Mediasynced. We geven elke klant de mogelijkheid om 1 keer kosteloos een analyse uit te laten voeren waarbij we de resultaten verwerken en bespreken met de klant.

We hebben gemerkt dat bedrijven met een doelstelling op het vergroten van website verkeer radio vaak niet meenemen in hun mediumtype keuze. Dit is zonde want radioreclame is hier uitermate geschikt voor. Door dit inzichtelijk te maken kunnen we niet alleen aantonen dat radio voor deze doelstelling werkt we gaan door samen te werken met Mediasynced ook een stapje verder. Zo geven, de inzichten die gegenereerd worden ook richting aan mogelijke optimalisaties voor de campagne. Hierbij kun je denken aan zender, tijdvak, spot (posities) en dag. Door bij te sturen wordt het effect van een campagne optimaal gemaximaliseerd“.

Waarom hebben jullie voor Mediasyced gekozen als partner?

“We hebben voor Mediasynced gekozen omdat wij bij Ster het belangrijk vinden om met de allerbeste en onafhankelijke partners te werken. Op het gebied van media-attributietools is Mediasynced in Nederland volgens ons de meest kundige partner”.      

Kunnen jullie een aantal voorbeelden geven van adverteerders die de tools op een succesvolle manier hebben ingezet?

Ja, hieronder zijn een aantal cases van een selectie van adverteerders die de Radiometer hebben ingezet en hebben geoptimaliseerd naar aanleiding van de resultaten.


blank

CASE 1: Cegeka

Yvonne Vossen, Marketing Manager

Welke campagne hebben jullie geanalyseerd en wat was het doel van de campagne?

Voor Cegeka een familiebedrijf dat IT-oplossingen levert was het lastig om vacatures te vullen door het tekort aan IT-professionals. Dit was de reden voor Cegeka om in 2021 te starten met een wervingscampagne op de radio. Met de campagne wilde we Cegeka meer naamsbekendheid geven en IT’ers en IT-consultants naar onze werken-bij website trekken.

Wat zijn de inzichten en resultaten?

“Uit onderzoek is gebleken dat de uplift in website verkeer groot was, 258% meer traffic dan we hadden kunnen verwachten als we geen radio hadden ingezet. Ook was er een positief resultaat in aantallen pageviews en ingevulde sollicitatieformulieren, wat natuurlijk het uiteindelijke doel was. We hadden gehoopt dat radio zou bijdragen aan het website verkeer en zijn blij dat dit inderdaad ook gebeurd is.”

blank

Met behulp van de Radiometer van Ster & Mediasynced analyseerden we het effect van de radiocampagne op de websitebezoeken aan de hand van NLO-radiocijfers en Google Analytics. Mediasynced heeft hier een geavanceerd model voor ontwikkeld. Er werd een flinke groei gemeten van het aantal sessies op de website van Cegeka (+258%). Daarnaast zagen we een verdubbeling (+99%) van het aantal bezochte pagina’s en de behaalde doelen (invullen van sollicitatieformulier, +122%).

Hoe is het gebruik van deze onderzoektools bevallen?

Heel goed! De resultaten waren helder en werden goed toegelicht door de accountmanager en researcher van Ster. We zullen in de toekomst ook zeker gebruik maken van de Radiometer. Wij kregen hem nu kosteloos, maar anders zou ik hem zeker mee begroten.”

Volledige case lezen? Lees hier


blank

Case 2: ikwilvanmijnautoaf.nl

Juri Mensink, Marketing Manager

Wat was het doel van jullie campagne?

“De belangrijkste insteek van onze campagne is het hoog houden van de naamsbekendheid. We willen top of mind blijven bij mensen als ze denken aan een platform om hun auto te verkopen. Daarmee willen we ook direct verkeer genereren en mensen ertoe aanzetten om naar onze website te gaan. Dit is extra belangrijk voor Dealerdirect, gezien concurrenten ook SEA-advertenties inkopen op de zoekterm ‘ik wil van mijn auto af’.”  

Waarom het mediatype radio?

“Ik vind audio/radio erg goed passen bij een dienstverlening als ‘ikwilvanmijnautoaf.nl’. Auto’s en radio zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, veel mensen luisteren in de auto tenslotte standaard naar radio. Daarnaast biedt het medium de mogelijkheid om in 5 tot 10 seconden onze dienst en propositie uit te leggen.

Wat zijn de inzichten en resultaten?

Er werd een flinke groei gemeten van het aantal sessies op de website van ‘Ikwilvanmijnautoaf.nl’. Daarnaast zagen we een groei van 8% van het aantal bezochte pagina’s en een toename van 2% aan nieuwe gebruikers.

“De inzichten waren erg verhelderend. We hadden al wel een idee van de effecten van radio op basis van onze eigen analytics, maar deze inzichten waren een stuk uitgebreider. Op deze manier hebben we de meest efficiënte tijdstippen en zenders voor het uitzenden van onze radiospot kunnen vinden. Zo kwamen we erachter dat kleine radiozenders voor ons relatief beter werken dan grotere zenders. Ook was het een grote verrassing dat adverteren in het weekend voor ons efficiënter is dan doordeweeks. Wij dachten het tegenovergestelde, maar niets bleek minder waar.”

blank

Volledige case lezen? Lees hier


blank

CASE 3: Farmcamps

Nicolas van Bekkum, CCO Farmcamps

FarmCamps heeft een concept ontwikkeld om een duidelijker beeld te schetsen van de gemiddelde Nederlandse boer, zowel bij volwassenen als de kinderen. Luxe tenten op een boerderij, waar ouders met kinderen tot 12 jaar op een leuke, interactieve manier veel leren over het boerenleven en tegelijkertijd kunnen bijkomen van alle drukte.

Waarom hebben jullie voor radio gekozen?

We adverteerden voornamelijk op TV en dan de kidsprogrammering op zenders zoals Zeppelin om onze doelgroep gezinnen met jonge kinderen te bereiken. Mede ivm de verandering van de regels w.b. adverteren rondom kinderprogramma’s zochten een alternatief om dezelfde doelgroep op een efficiënte manier te kunnen blijven bereiken. adio is goedkoper dan TV en met de Ster Radiometer was het mogelijk om te meten wat de exacte effecten zijn geweest van een radio campagne”.

Radio is bovendien goedkoper dan TV en met de Ster Radiometer is het mogelijk om te meten wat de exacte effecten zijn geweest van een radio campagne.

Welke campagne hebben jullie geanalyseerd?

We hebben 3 verschillende commercials gemaakt om de vooroordelen rondom de boer en kamperen weg te nemen. Zo kwamen bijv. de volgende onderwerpen naar boven:

  • Luxe verblijf, je hoeft niet te kramperen wanneer je gaat kamperen
  • Je hoeft niet je eigen tent op te zetten
  • Echt even weg: kids zonder TV en telefoon
  • Kids zullen vooral druk zijn met het helpen van de boer
  • s’Avonds marshmallows roosteren bij het kampvuur

Wat was het doel van de campagne?

“Naamsbekendheid is één ding, maar je wil eigenlijk gewoon boekingen. Dat is een hele simpele doelstelling en het is conform de verwachtingen gegaan. Dus daar ben ik heel tevreden over”.

Wat waren de resultaten?

Wanneer we kijken naar absolute stijging in percentages dan zien we dat het aantal sessies, het aantal nieuwe bezoekers en het aantal pagina views is toegenomen naar aanleiding van de radiocampagne.

blank

Wanneer we dieper kijken, namelijk op campagne niveau zien we duidelijke verschillen binnen de tijdvlakken. Het is opvallend om te zien dat het tijdvak 19-21u het beter heeft gedaan dan bijvoorbeeld 10-12. Zo is duidelijk dat de spots in de avonduren het meest effectief zijn en dat dit daarom het beste tijdvlak is om te adverteren.

blank

Farmcamps heeft bij deze campagne alleen ingezet op zenders van NPO, maar als je bijv. ook inzet op Qmusic, Skyradio etc. dan worden deze zenders ook meegenomen in het Radiometer onderzoek zodat de gehele radio inzet wordt gemeten.

blank

Volledige webinar zien? Klik hier

Cases downloaden in PDF? Klik hier

Deel dit artikel:

Facebook
Twitter
LinkedIn