Share of Search: Heineken met #heteerstebiertje
Mediasynced onderzocht het effect op de korte termijn, aan de hand van een methode die doorgaans voor lange termijneffecten wordt gebruikt. Namelijk een methode waarbij Search data van Heineken wordt afgezet tegen Search data van concurrerende biermerken (Grolsch, Hertog Jan, Jupiler, Amstel Bier). Ook wel Share of Search genoemd. En wat blijkt: de commercial is niet alleen een creatief succes, maar geeft waarschijnlijk ook nog eens een boost aan het marktaandeel van Heineken.
Effectiviteitsgoeroe Les Binet laat zien dat Share of Search een leidende indicator / voorspeller is van het marktaandeel – wanneer Share of Search stijgt, neigt het marktaandeel te stijgen en wanneer Share of Search daalt, daalt het marktaandeel. Deze langetermijnvoorspelling kan ook dienen als een vroegtijdig waarschuwingssysteem voor merken om op tijd hun (advertentie) strategie te veranderen. Lees het hier volledige artikel.
Onderzoek framewerk
- Gebruik van Search data
- Periode: 7 dagen (15 april – 22 april)
- Totaal van 5 merken
- Share of Search groei berekend vanaf campagne start 20 april 20:00 uur
- Geen rekening gehouden met SOV
[addtoany buttons="twitter,email,linkedin"]