VAR artikel radio uplift spotalytics

Adverteren op radio loont

 

Var & Spotalytics

De Belgische Var (dat reclameruimte aanbiedt bij de content van VRT-radio, -tv en –websites) heef onderzoek gedaan naar de impact van de inzet van radio ads. Verschillende studies hebben uitgewezen dat radiocampagnes een belangrijke impact hebben.  Dankzij het DIVA-impactonderzoek en Spotalytics kon Var precies nagaan wat een radiocampagne heeft opgeleverd voor de adverteerder.
Spotalytics meet de gemiddelde traffic op de website van een adverteerder en vergelijkt dit met het online verkeer op de website vanaf het moment dat de radiospot wordt uitgezonden tot 10 minuten nadien. En wat blijkt? Het online verkeer op websites stijgt fors dankzij radio.

Radio wordt ingezet zowel voor korte- als langetermijnimpact. Met langetermijnimpact bedoelen we dat radio succesvol is in het bouwen van merken. Dat radio (en TV) campagnes bijdragen aan een hogere performance is vanzelfsprekend. Maar dat deze zelfde optimalisaties ook bijdragen aan een boost op de merk KPI’s, weet nog niet iedereen. Lees hier meer over het boosten van je merk KPI’s.

Zowel kleine als grote kleine bedrijven hebben baat bij een radiocampagne

Dat adverteren op radio een goede investering is moge duidelijk zijn.  Een aantal indrukwekkende voorbeelden hiervan in België zijn:

  • Immoweb: na het uitzenden van de radiospots zag Immoweb het verkeer op de website met maar liefst 46% toenemen
  • Kia:  in 30 dagen tijd zag Kia de merkherkenning met 136% zag stijgen
  • Campaway: na de uitzending van de radio campagne zag Campaway de online traffic met 191% de hoogte in schieten

 “In een wereld waar digitaal een belangrijk onderdeel van het plan is, zien we dat radio een succesvol en complementair medium is om je business te boosten” aldus Dirk Soetens, Research Manager bij Var.

 

Lees hier het volledige artikel van Var: https://www.gondola.be/nl/news/online-traffic-stijgt-tot-wel-200-dankzij-radiospots

Deel dit artikel:

Facebook
Twitter
LinkedIn