Radio Top2000

Radio – Top 2000: Top 20 adverteerders uit 2020

Van 25 t/m 31 december wordt het immens populaire radio programma de Top 2000 weer uitgezonden op Radio 2 en deze week (27 nov. t/m 3 dec.) kan er gestemd worden. NPO Radio 2 was in 2020 dankzij Top 2000 de best beluisterde radiozender van Nederland. In de periode november-december behaalde ze een marktaandeel van 17,4 procent (bron: NLO).

In deze Bereiksblokken Monitor onderzoeken we welke adverteerders het beste presteerden op de laatste en meest beluisterde dag (31 dec 2020) van dit populaire radioprogramma. Danny Vera (een artiest van Nederlandse bodem) stond met het nummer Roller Coaster afgelopen jaar op nr.1. De adverteerder die in dat zelfde jaar op 1 stond was Incentro met een genormaliseerde uplift van maar liefst 1034%.

Top 20 adverteerders

blank

Top adverteerders per categorie 

blank

Opvallendheden onderzoek

  • De grote winnaar was Incentro met een uplift genormaliseerde uplift van 1034%.
  • De best presterende categorie is IT, een categorie waar we een uplift verwachten.
  • Verder zien we we dat er ook in de categorie Supermarkten een uplift te zien is. Dit kan goed te verklaren zijn doordat het gaat om nieuwjaarsdag 31 december een dag waarop veel mensen nog de laatste boodschappen doen of champagne en oliebollen inslaan.
  • Andere categorieën die een hoge uplift laten zien zijn Finance en Huis & Interieur.

Adverteren op radio loont

Dit onderzoek laat zien dat voor 76 van de 82 adverteerders adverteren op de radio een aantoonbaarpositief effect heeft (positief gemeten uplift). Verder zien we dat radio wordt ingezet zowel voor korte- als lange termijn impact. Met lange termijn impact bedoelen we dat radio succesvol is in het bouwen van merken. Dat radio (en TV) campagnes bijdragen aan een hogere performance is vanzelfsprekend. Maar dat deze zelfde optimalisaties ook bijdragen aan een boost op de merk KPI’s, weet nog niet iedereen. Lees hier meer over het boosten van je merk KPI’s.

Onderzoek framewerk Top 2000

  • Gebruik van publieke uitzenddata Top 2000
  • Periode: laatste dag Top 2000 (31 december 2020)
  • Totaal van 82 unieke adverteerders
  • Uplift in search gedrag tot max. 10 minuten na de spotuitzending
  • Normalisatie op bereik/LKD toegepast

Notitie: scores van 1000%+ zijn minder makkelijk te realiseren voor grotere adverteerders, i.v.m. een hogere baseline op search.

In de Bereikblokken Monitor analyseren we op frequente basis wat het effect is van adverteren rondom specifieke programma’s met een groot bereik. Met behulp van Spotalytics meten we de uplift in search gedrag tot max. 10 minuten na de spot.  

Eerder gepubliceerde artikelen rondom grote bereiksblokken

Dat adverteren rondom grote bereiksblokken effect heeft is bekend, mede door het unieke bereik. Zo publiceerden we recent over de effecten van adverteren rondom de EK campagnes van de verschillende supermarkten en de Tour de France.

Deel dit artikel:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn