TUI case | Meer impact met minder budget

Over TUI

TUI Nederland (onderdeel van TUI Group) is de grootste speler in de Nederlandse toerismesector. Tegenwoordig verzorgt de reisorganisatie op 180 bestemmingen de vakanties voor ruim twintig miljoen vakantiegangers per jaar. Deze vakanties worden onder andere verkocht via 1.600 reisbureaus in Europa. Daarnaast heeft TUI Group een gezamenlijke vloot van 16 cruiseschepen, 330 TUI-hotels en meer dan 150 vliegtuigen. Hiermee bieden ze consumenten een ‘one-stop-shop’ om een vakantie te boeken en te beleven.

Doel

Een aanzienlijk deel van TUI’s mediabudget wordt ingezet op TV. Ondanks de mate van investering in dit mediumtype en de hoge variatie in creatives, miste TUI een robuuste en betrouwbare oplossing die inzicht biedt in de directe effecten van hun TV advertenties, met de mogelijkheid om de TV ROI verder te maximaliseren. TUI is daarom de samenwerking aangegaan met Mediasynced en zet Spotalytics in om inzage te krijgen in de directe prestaties van hun TV commercials, om vervolgens op basis van de realtime inzichten te kunnen optimaliseren.

Solution

Met behulp van Spotalytics kon TUI de TV prestaties van de Zomer campagne op basis van websitegedrag (directe uplift in website bezoekers) inzichtelijk maken. Via het realtime dashboard kon TUI al tijdens de campagne inzoomen op specifieke uitingen en de uplifts van onder andere zenders, creatives, weken en dagdelen per spend en GRP te valideren.

De opgebouwde TV effect kennis van de Zomer campagne 2017, stelde TUI in staat om gerichte wijzigingen te maken in de TV inkoop. Deze aanpassingen resulteerden in een hogere impact van de volgende Zomer campagne in 2018. Bovendien heeft TUI gedurende de Zomer campagne 2018. in-flight wijzigingen aangebracht in de planning van o.a. creatives. Van commercials die minder presteerden werd de inzet aangepast ten gunste van beter presterende varianten. Deze optimalisaties hebben geleid tot een grotere uplift in website bezoek, waardoor de ROI van deze TUI-campagne aanzienlijk verhoogd is.

Resultaten

In vergelijking met 2017, toonde de Zomer TV campagne 2018 een significante verbetering. De TV spots binnen deze campagne genereerden samen 20% extra website bezoekers (direct toewijsbaar aan tv) met 40% lagere TV kosten.

Gerealiseerd door:

  • De media-inzet van nieuwe TV campagnes te optimaliseren op basis van opgebouwde kennis uit eerdere campagnes, wat resulteerde in een relatief lagere cost per visit.
  • Het in-flight (gedurende de campagne) wijzigen van de planning van onderpresterende creatives, waardoor de directe TV effecten toenamen.

Deel dit artikel:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn