Mannen of vrouwenstem reclame

Mannen- of vrouwenstem gebruiken voor reclame?

In deze editie duiken we dieper in op de vraag of je beter een mannen- of vrouwenstem kan inzetten in een tv-commercial. Sinds de start van audiovisuele commerciële boodschappen is er – om voor de hand liggende redenen – uitgebreid onderzoek gedaan naar het effect van allerlei soorten audio-elementen, met name spraak. Een stem is het ultieme hulpmiddel om letterlijk je verhaal te vertellen. Het is dan ook vooral de stem die verantwoordelijk is voor de overtuiging.

Uitkomsten bestaand onderzoek

De wetenschap benadert meerdere effectniveaus, van cognitief, affectief tot conatief. Aanvullend onderzoek concentreert zich op verschillende audio-elementen en instellingen zoals tempo, vocale toonhoogte (hoog of laag) en het gebruik van lokale accenten. Wanneer we het bestaande onderzoek er op na slaan zien we gevarieerde uitkomsten. Hoewel respondenten de neiging hebben om de mannenstem meer overtuigingskracht toe te kennen, heeft de vrouwenstem volgens hen een ​​meer rustgevend effect.

Het grootste deel van het uitgevoerde wetenschappelijk onderzoek verzamelt zijn gegevens uit openbaar onderzoek op basis van vragenlijsten. Dat betekent dat de meeste resultaten gebaseerd zijn op de intentie van het verkondigde gedrag in plaats van op het gedrag zelf. De grote vraag is nu: wat kunnen we concluderen wanneer er gekeken wordt naar het daadwerkelijke gedrag zelf?

Resultaat Mediasynced onderzoek

Wat kunnen deze 200.000 reclame uitingen ons vertellen over de effectiviteit van het type stem dat wordt gebruikt? In dit onderzoek hebben we twee verschillende soorten tags toegevoegd om tv-commercials te rangschikken, één voor mannen- en vrouwenstemmen, en een tweede voor het type achtergrondmuziek. Uit het onderzoek komt naar voren dat met name voor commercials in de toerismebranche het verstandig is om een ​​mannenstem te gebruiken.

Wanneer we kijken naar commercials in de toerismebranche kunnen we concluderen dat een mannelijke voice-over 27,1% meer zoekverkeer kan opleveren dan het gemiddelde gemeten over alle branches. Misschien zouden we verwachten dat een vrouwenstem een meer tropische aantrekkingskracht en een gevoel van urgentie zou geven met betrekking tot vakanties, maar het tegenovergestelde is waar. Het gebruik van mannenstemmen overtuigt en zorgt ervoor dat de call-to-action blijft hangen. Daartegenover zien we dat het gebruik van een vrouwenstem beduidend beter werkt in de Telecom branche waar we een toename van 88,4% in zoekverkeer (tav het gemiddelde) zien.

blank

Conclusie

Er is geen eenduidig antwoord te geven op de vraag of er voor een commercial beter een mannen of een vrouwenstem ingezet moet worden. Het is afhankelijk van de branche waarbinnen men actief is. Zo werkt het gebruik van een mannenstem beter in de Toerisme branche en het gebruik van een vrouwenstem beter in de Telecom branche.

Opzet Mediasynced research

Research en innovatie zitten in het DNA van Mediasynced. Dit onderdeel van ons DNA wordt al 9 jaar gebruikt voor het ontwikkelen van technologieën, die het mogelijk maken de impact van TV en radiocampagnes in kaart te brengen. In ons grootschalige researchproject hebben we met gebruik van ons detectiesysteem bijna 200.000 tv-advertenties van 200 adverteerders gekwalificeerd. We hebben 34 verschillende attributen (bijv. muziek, beroemdheden, humor, logo zichtbaarheid) in 11 verschillende productcategorieën onderverdeeld. Om dit nog spectaculairder te maken, hebben we elke uitzending gewaardeerd door veranderende online zoekvolumes te meten. Dit gaf ons een goed idee welke tv-attributen het meeste online verkeer genereren.

Mediasynced Reseach Lab

Deel dit artikel:

Facebook
Twitter
LinkedIn