Mannen of vrouwenstem reclame

Mannen- of vrouwenstem gebruiken voor reclame?

In deze editie duiken we dieper in op de vraag of je beter een mannen- of vrouwenstem kan inzetten in een tv-commercial. Uit onderzoek blijkt TV nog steeds het meest effectieve (massa) medium is in vergelijking met andere type media. Daarom is het belangrijk om je verhaal goed op te bouwen, zodat de respons optimaal is. Sinds de start van audiovisuele commerciële boodschappen is er – om voor de hand liggende redenen – uitgebreid onderzoek gedaan naar het effect van allerlei soorten audio-elementen, met name spraak. Een stem is het ultieme hulpmiddel om letterlijk je verhaal te vertellen. Voor TV-commercials zijn er volop visuele componenten tot onze beschikking, voor de volledige beleving. Het complete pakket zal uiteindelijk uiteraard de meeste aandacht trekken. Maar toch is het vooral de stem die verantwoordelijk is voor de overtuiging.

Overtuigend of rustgevend?

De wetenschap benadert meerdere effectniveaus, van cognitief, affectief tot conatief. Aanvullend onderzoek concentreert zich op verschillende audio-elementen en instellingen zoals tempo, vocale toonhoogte (hoog of laag) en het gebruik van lokale accenten. Het grootste deel van het uitgevoerde wetenschappelijk onderzoek verzamelt zijn gegevens uit openbaar onderzoek op basis van vragenlijsten. Dat betekent dat de meeste resultaten gebaseerd zijn op de intentie van het verkondigde gedrag in plaats van op het gedrag zelf. Wanneer we het bestaande onderzoek er op na slaan zien we gevarieerde uitkomsten. Hoewel respondenten de neiging hebben om de mannenstem meer overtuigingskracht toe te kennen en de vrouwenstem een ​​meer rustgevend effect.

Mannenstem of toch vrouwenstem?

De grote vraag is nu, wat kunnen 200.000 reclame uitingen ons kunnen vertellen over de effectiviteit van het type stem dat wordt gebruikt. In dit onderzoek hebben we twee verschillende soorten tags toegevoegd om tv-commercials te rangschikken, één voor mannen- en vrouwenstemmen, en een tweede voor het type achtergrondmuziek. Uit het onderzoek komt naar voren dat voor commercials in de toerismebranche het verstandig is om een ​​mannenstem te gebruiken.

Wanneer we kijken naar commercials in de toerismebranche kunnen we concluderen dat een mannelijke voice-over 56% meer zoekverkeer kan opleveren dan het gemiddelde gemeten over alle branches. Misschien zouden we verwachten dat een vrouwenstem een meer tropische aantrekkingskracht en een gevoel van urgentie zou geven met betrekking tot vakanties, maar het tegenovergestelde is waar. Het gebruik van mannenstemmen overtuigt en zorgt ervoor dat de call-to-action blijft hangen.

Conclusie

Kortom, om meer online zoekverkeer te genereren, is het raadzaam om een ​​mannenstem te gebruiken. Zeker als je actief bent in het toerisme. Natuurlijk zijn niet alle campagnes bedoeld om online zoekvolumes te genereren en complexere berichten zijn waarschijnlijk gebaat bij zachtere vrouwenstemmen.

Opzet Research

Research en innovatie zitten in het DNA van Mediasynced. Dit onderdeel van ons DNA wordt al 9 jaar gebruikt voor het ontwikkelen van technologieën, die het mogelijk maken de impact van TV en radiocampagnes in kaart te brengen. In ons grootschalige researchproject hebben we met gebruik van ons detectiesysteem bijna 200.000 tv-advertenties van 200 adverteerders gekwalificeerd. We hebben 34 verschillende attributen (bijv. muziek, beroemdheden, humor, logo zichtbaarheid) in 11 verschillende productcategorieën onderverdeeld. Om dit nog spectaculairder te maken, hebben we elke uitzending gewaardeerd door veranderende online zoekvolumes te meten. Dit gaf ons een goed idee welke tv-attributen het meeste online verkeer genereren.

Mediasynced Reseach Lab

Deel dit artikel:

Facebook
Twitter
LinkedIn