Top 20 adverteerders EK: Nederland – Oekraïne

Top 20 adverteerders EK: Nederland – Oekraïne

Welke adverteerders scoorden rondom Oranje?

Eindelijk is er een nieuw virus dat onze gemoederen in beweging brengt: de Oranjekoorts. Met de spectaculaire 3-2 won het Nederlands Elftal haar eerste wedstrijd van het EK. Nederland – Oekraïne was goed voor torenhoge kijkcijfers op NPO 1: er keken maar liefst 5,4 miljoen mensen naar, goed voor een marktaandeel van maar liefst 80 procent. Direct na het voetbal keken er 1,8 miljoen mensen (54 procent) naar Studio Europa op NPO 1. Hoe presteerden adverteerders die zichtbaar waren rondom de wedstrijd van Oranje? We analyseerde het effect van de adverteren rondom deze wedstrijd (voorbeschouwing / 1e helft / 2e helft / nabeschouwing).

Topfund.nl een beleggingsfonds, liet de hoogste uplift zien (7666%). Opvallend is dat bij onze WK dames 2019 analyse ook een beleggingspartij op nr 1 stond (Flatex met 2119% uplift). Zie hieronder de top 20 adverteerders die het beste scoorden.

Top 20 adverteerders EK

Top20_EK

 

Top adverteerders per categorie

We hebben 6 categorieën gemaakt op basis van de verschillende adverteerders:

  • Automotive
  • Fashion
  • Finance
  • Reizen
  • Supermarkten
  • Voeding

Top 3 adverteerders per categorie

Top_3_automotiveTop_3_FashionTop_3_FinanceTop_3_reizenTop_3_SupermarktenTop_3_Voeding

 

Opvallendheden

  • De best presterende categorieën waren Finance, Voeding en Supermarkten.
  • Van de supermarkten stevend Deka Markt boven de anderen uit met de actie Scoor ’n bresie (een armbandje van elk EK land). Jumbo zette dit jaar in op de Snollebollekes Juichcape en Albert Heijn kwam met de Hollandicons tattoo’s en stickers.
  • Er adverteerde 2 biermerken rondom de wedstrijd: Bud (783% uplift) en Heineken (295% uplift).

Onderzoek framewerk EK voetbal

In de Bereikblokken Monitor analyseren we op frequente basis wat het effect is van adverteren rondom specifieke programma’s met een groot bereik. Met behulp van Spotalytics meten we de uplift in search gedrag tot max. 10 minuten na de spot.

  • Gebruik van publieke uitzenddata van EK voetbal (voorbeschouwing / 1e helft / 2e helft / nabeschouwing)
  • Periode: zondag 13 juni 2021
  • Totaal van 40 unieke adverteerders
  • Uplift in search gedrag tot max 10 minuten na de spotuitzending
  • Geen normalisatie op bereik/grp’s

Notitie: scores van 1000%+ zijn minder makkelijk te realiseren voor grotere adverteerders, i.v.m. een hogere baseline op search

Eerder gepubliceerde artikelen rondom grote bereiksblokken

Dat adverteren rondom grote bereiksblokken effect heeft is bekend, mede door het unieke bereik. Zo publiceerden we recent over de effecten van adverteren rondom het Eurovisie Songfestival en het WK vrouwen 2019.

Deel dit artikel:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn