Campagne Monitor – Stoute Jumbo

Jumbo verslaat Albert Heijn met meest effectieve EK campagne

Campagne Monitor – Stoute Jumbo

Van fluoranje outfits tot juichcapes. Bijna alle supermarkten zijn Oranje-acties begonnen om mensen tijdens het EK naar hun supermarkt te krijgen. Ook dit EK kwamen de supermarkten weer met een legioen aan EK-acties en bijbehorende commercials.

Jumbo was het stoutste jongetje van de klas en lanceerde de Snollebollekes Juichcape zonder officieel sponsor te zijn van het EK. Hierdoor ontstond er een rel tussen de KNVB, Albert Heijn (officiële sponsor van het EK) en Jumbo. 

Albert Heijn reageerde spontaan met een verbindende reclame waar ‘de vader’ uit de Albert Heijn-reclames te zien is die zijn ‘geluksbroekje’ uit de Bavaria-reclame draagt, zijn Heineken ‘Oranje-shirt’ en de juichcape van Jumbo. Daarnaast draagt hij de ‘knaloranje-slippers’ van de Lidl.

Jumbo 2 keer zo effectief

Ondanks deze reactie van Albert Heijn lijkt de EK campagne van Jumbo toch 2 keer zo effectief dan die van Albert Heijn. Kijkend naar Lidl en Aldi kunnen we verder concluderen dat ook de Duitse supermarkten nog kunnen leren hoe effectief in te spelen op het oranje gevoel.

Bavaria-jurkje

Jumbo was overigens niet de eerste adverteerder die zonder officieel sponsorschap meeliftte op de oranje voetbal hype. Zo had Bavaria tijdens het WK van 2010, een internationaal ‘succes’ met het veelbesproken Bavaria-jurkje, zonder de officiële reclamesponsor van het voetbaltoernooi het tóch voor elkaar heeft gekregen om veel aandacht op te eisen van de (wereld)pers.

Vergelijk_supermarkten_ek

In de Campagne Monitor vergelijken we verschillende merken en campagnes met elkaar en analyseren we welke campagnes het meest effectief zijn geweest. Met behulp van Spotalytics meten we de uplift in search gedrag per GRP tot max. 10 minuten na de spot. Om de verschillende campagnes eerlijk met elkaar te kunnen vergelijken, onderzoeken we wat het effect per GRP is en drukken we de scores uit in een index (index 1 is gemiddeld).

In onze analyse vergelijken we de campagnes rondom het EK 2021 (Euro2020) van de volgende supermarkten:

Volgens marktonderzoeksbureau Nielsen was de totale omzet in de Nederlandse supermarkten in 2020 circa 44,7 miljard euro. Albert Heijn is de grootste speler met een marktaandeel van circa 35 procent. Jumbo groeide de afgelopen jaren snel en heeft nu een marktaandeel van bijna 22 procent. Budgetsupermarkten Lidl (bijna 11 procent) en Aldi (5,5 procent) volgen.

Onderzoek framewerk

  • Gebruik van SKO uitzenddata van EK voetbal
  • Periode: week 22, 23, 24 en 25.
  • Totaal van 6 adverteerders (AH, Jumbo, Dirk, Lidl, Plus en Aldi)
  • Uplift in search gedrag tot max 10 minuten na de spotuitzending
  • De index score is gebaseerd op de uplift per ingezette GRP

Deel dit artikel:

Facebook
Twitter
LinkedIn