Dag van de audio - radio

Dag van de Audio – Radio in de spotlight

Donderdag 8 september organiseerden Adformatie, Amp.Amsterdam en Voicebooking.com voor de tweede keer op rij de Dag van de Audio.

Naast de toegenomen populariteit van podcasts, blijft radio een van de meest belangrijke vormen van audio. Zo ging het grootste gedeelte van de audio-omzet in het eerste kwartaal van 2022– 37 miljoen euro – naar broadcast-radiospotreclame, dat is 5 miljoen (+14,7 procent meer ten opzichte van 2021) (Bron: Adformatie). Wanneer we kijken naar de radio-omzet van Ster zien we dat deze in het eerste halfjaar van 2022 is gestegen met 20 procent, ten opzichte van 2021 (bron: Radiofreak). 

Radio inzetten voor hogere ROI en toename in merk KPI’s

In dit artikel zoomen we kort in op de mogelijkheden om radio campagnes te optimaliseren en om de effectiviteit van radiocampagnes te meten nav de stijging in website bezoekers. Welke spot was het meest effectief? Met de tools en analyses van Spotalytics verkrijg je unieke inzichten om je mediabudget en ROI te optimaliseren. De oplossing helpt adverteerders ook om hun keuze voor radio- en tv-advertising te rationaliseren en meetbaar te maken via KPI’s. Hiernaast is ook voor meerdere adverteerders aangetoond dat het optimaliseren van TV- en radiocampagnes op basis van direct websiteverkeer, ook leidt tot een toename in de merk KPI’s als:

  • Spontane naamsbekendheid
  • Geholpen naamsbekendheid
  • Overweging & voorkeur

In een onderzoek van Ster, in samenwerking met MarketResponse, heeft Ster met haar onderzoeksinstrument AdMeasure onderzoek gedaan naar de effectiviteit van radio in de mediamix met televisie. Campagnes met radio in de mediamix zorgen voor gemiddeld 15% meer groei op spontane merkbekendheid en gemiddeld 39% meer groei op boodschapoverdracht dan campagnes zonder radio.

Uit onderzoek van Audify.nl blijk dat adverteerders, media- en reclameprofessionals de gewoonte hebben om de effectiviteit van digitale media in merkcampagnes te overschatten en de effectiviteit van traditionele media te onderschatten. Zo blijkt dat adverteerders vaak een verkeerd beeld hebben van de effectiviteit van de verschillende marketingkanalen en dat ze er goed aan zouden doen om de marketingmix opnieuw evalueren om een effectievere combinatie van media voor hun merk in te zetten. Zo wordt TV vaak automatisch ingezet maar lijkt radio ondergewaardeerd door adverteerders en bureaus. Het wordt dus hoog tijd om radio de waardering te geven die het verdient!

blank
Bron: Ebiquity ‘Re-evaluating Media; What the evidence reveals about the true worth of media for brand advertisers’ 

Lees ook onze Ster Radiometer case:

Deel dit artikel:

Facebook
Twitter
LinkedIn