Tour Mediasynced

Tour de France: Welke adverteerder droeg de gele trui in 2020?

Top 20 adverteerders rondom de Tour de France

Aankomende zaterdag gaat alweer de 108e editie van de Tour de France van start. De tour van 2020 kreeg in de tijdrit een van de meest onverwachte eindes in de geschiedenis. Het was bijna ondenkbaar maar de tour werd niet door de gedoodverfde favoriet Primoz Roglic gewonnen, maar door de debutant Tadej Pogacar. 

Adverteren rondom en sponsoren van grote sport events resulteert over het algemeen in een grotere naamsbekendheid en een toename in sales. Maar in welke mate is adverteren effectief en voor welke adverteerders resulteerde dit in een hoge uplift in 2020?

Top 20 adverteerders

Top20_Tour
Notitie: scores van 1000%+ zijn minder makkelijk te realiseren voor grotere adverteerders, i.v.m. een hogere baseline op search.

Opvallendheden onderzoek

  • Op de eerste plaats zien we Kinderfonds mamas met een uplift van bijna 5000%. Met de campagne ‘Bescherm de MAMAS’  kon je €6 doneren waarmee je een MAMA een veilig mondkapje gaf en er zelf ook één ontving’. Zie hier de commercial.
  • Opvallend is dat er op de 2e en 3e plaats adverteerders terug te vinden zijn met de focus op fietsverkoop. Zo staat Fietsvoordeelshop, een van de grootste fietshandelaren van Nederland met meer dan 4000% uplift op de tweede plaats en Amslod met 1061% op de derde plaats. 
  • Fietsvoordeelshop koos voor een multimedia campagne om volledige zichtbaarheid te creëren rondom de Tour de France. Zo kochten ze alle video-billboards voor de NOS live-uitzending af, zowel op tv als online. Werd er online zichtbaarheid gecreëerd dmv display advertising op AD, Nu.nl en op specifieke wielersites Wielerflits en Indeleiderstrui. Er werd landelijk DOOH ingezet en geadverteerd in wielerspel-app Scorito. (Bron: Emerce)

Onderzoek framewerk Tour de France

  • Gebruik van publieke uitzenddata Tour de France
  • Periode: laatste 2 dagen Tour de France 2020 (19 en 20 september)
  • Totaal van 33 unieke adverteerders
  • Uplift in search gedrag tot max 10 minuten na de spotuitzending
  • Geen normalisatie op bereik/grp’s

Notitie: scores van 1000%+ zijn minder makkelijk te realiseren voor grotere adverteerders, i.v.m. een hogere baseline op search.

In de Bereikblokken Monitor analyseren we op frequente basis wat het effect is van adverteren rondom specifieke programma’s met een groot bereik. Met behulp van Spotalytics meten we de uplift in search gedrag tot max. 10 minuten na de spot.  

Eerder gepubliceerde artikelen rondom grote bereiksblokken

Dat adverteren rondom grote bereiksblokken effect heeft is bekend, mede door het unieke bereik. Zo publiceerden we recent over de effecten van adverteren rondom het Eurovisie Songfestival en het EK.

Deel dit artikel:

Facebook
Twitter
LinkedIn