Douze Points voor de Hartstichting
Eindelijk mocht het weer! Ongegeneerd meezingen, toejuichen en commentaar geven bij het Eurovisie Songfestival. Door de winst van Duncan Laurence in 2019 was Nederland voor het eerst in ruim veertig jaar het gastland van het programma. Dit jaar vertegenwoordigde Jeangu met zijn nummer ‘Birth Of A New Age’ ons land in Rotterdam Ahoy. Massaal keken we naar de halve finales op 18 en 20 mei en de grand finale op 22 mei. De grote winnaar van 2021 was Italië met Måneskin, maar er was nog een partij die het hoogste lied zong. Zo bemachtigde de Hartstichting met een uplift van 2057%% als de nr.1 adverteerder ook een plekje op het podium.
Historische winnaars
Hoe was dat in eerdere jaren en wie waren toen de grote winnaars? Gebaseerd op historische data van 2017, 2018, 2019 en 2020 zochten we dit uit. De resultaten zijn hieronder te vinden:
Top 26 adverteerders
(historische data 2017-2020)
Måneskin Winnaar Eurovisie Songfestival 2021
Onderzoek framewerk Eurovisie Songfestival
- Gebruik van publieke uitzenddata het Eurovisie Songfestival
- Periode: finales Eurovisie Songfestival 2017, 2018, 2019, 2020.
- Totaal van 111 unieke adverteerders
- Uplift in search gedrag tot max 10 minuten na de spotuitzending
- Geen normalisatie op bereik/grp’s
Notitie: scores van 1000%+ zijn minder makkelijk te realiseren voor grotere adverteerders, i.v.m. een hogere baseline op search.
Opvallendheden onderzoek
- De grote winnaar was Meubelzorg met een uplift van 4050% (2020).
- Opvallend is dat Coop en Eneco die in voorgaande jaren adverteerden rondom het Eurovisie Songfestival en een mooie uplift lieten zien, dit jaar sponsors waren van het festival:
- In de categorie Supermarkten & Drogisterijen staat Coop op 1 met een uplift van 111% (2018).
- In de categorie Energie is Eneco is terug te vinden op de 2e plaats met een uplift van 217% (2020).
- Sommige categorieën lieten een opvallend hoge uplift zien zoals:
- Gezondheid & Verzorging (Top 3: gemiddeld 2472% uplift)
- Voeding (Top 3: gemiddeld 1490% uplift)
- Huis & Tuin (Top 3: gemiddeld 1280% uplift)
- Ook zijn ‘pre-corona’ categorieën met een mooie uplift terug te zien zoals Entertainment en Reizen.
Top adverteerders per categorie
We hebben 11 categorieën gemaakt op basis van de verschillende adverteerders:
- Automotive
- Banken & Verzekeringen
- Elektronica
- Energie
- Entertainment
- Fashion
- Gezondheid & Verzorging
- Huis & Tuin
- Reizen
- Supermarkten & Drogisterijen
- Voeding
Top 3 adverteerders per categorie











Eerder gepubliceerde artikelen rondom grote bereiksblokken