Eurovision_advertisers

Bereiksblokken Monitor – Eurovisie Songfestival

Douze Points voor de Hartstichting

Eindelijk mocht het weer! Ongegeneerd meezingen, toejuichen en commentaar geven bij het Eurovisie Songfestival. Door de winst van Duncan Laurence in 2019 was Nederland voor het eerst in ruim veertig jaar het gastland van het programma. Dit jaar vertegenwoordigde Jeangu met zijn nummer ‘Birth Of A New Age’ ons land in Rotterdam Ahoy. Massaal keken we naar de halve finales op 18 en 20 mei en de grand finale op 22 mei. De grote winnaar van 2021 was Italië met Måneskin, maar er was nog een partij die het hoogste lied zong. Zo bemachtigde de Hartstichting met een uplift van 2057%% als de nr.1 adverteerder ook een plekje op het podium. 

songfestival_2021

Historische winnaars
Hoe was dat in eerdere jaren en wie waren toen de grote winnaars? Gebaseerd op historische data van 2017, 2018, 2019 en 2020 zochten we dit uit. De resultaten zijn hieronder te vinden:

 

Top 26 adverteerders

Eurovisie Songfestival 2021

(historische data 2017-2020)

Måneskin Winnaar Eurovisie Songfestival 2021

In de Bereikblokken Monitor analyseren we op frequente basis wat het effect is van adverteren rondom specifieke programma’s met een groot bereik. Met behulp van Spotalytics meten we de uplift in search gedrag tot max. 10 minuten na de spot. 

Onderzoek framewerk Eurovisie Songfestival

  • Gebruik van publieke uitzenddata het Eurovisie Songfestival
  • Periode: finales Eurovisie Songfestival 2017, 2018, 2019, 2020.
  • Totaal van 111 unieke adverteerders
  • Uplift in search gedrag tot max 10 minuten na de spotuitzending
  • Geen normalisatie op bereik/grp’s

Notitie: scores van 1000%+ zijn minder makkelijk te realiseren voor grotere adverteerders, i.v.m. een hogere baseline op search.

Opvallendheden onderzoek

  • De grote winnaar was Meubelzorg met een uplift van 4050% (2020).
  • Opvallend is dat Coop en Eneco die in voorgaande jaren adverteerden rondom het Eurovisie Songfestival en een mooie uplift lieten zien, dit jaar sponsors waren van het festival:
    • In de categorie Supermarkten & Drogisterijen staat Coop op 1 met een uplift van 111% (2018).  
    • In de categorie Energie is Eneco is terug te vinden op de 2e plaats met een uplift van 217% (2020).
  • Sommige categorieën lieten een opvallend hoge uplift zien zoals:
    • Gezondheid & Verzorging (Top 3: gemiddeld 2472% uplift)
    • Voeding (Top 3: gemiddeld 1490% uplift)
    • Huis & Tuin (Top 3: gemiddeld 1280% uplift)
  • Ook zijn ‘pre-corona’ categorieën met een mooie uplift terug te zien zoals Entertainment en Reizen. 

Top adverteerders per categorie 

We hebben 11 categorieën gemaakt op basis van de verschillende adverteerders:

  • Automotive
  • Banken & Verzekeringen
  • Elektronica
  • Energie
  • Entertainment
  • Fashion
  • Gezondheid & Verzorging
  • Huis & Tuin
  • Reizen
  • Supermarkten & Drogisterijen
  • Voeding

Top 3 adverteerders per categorie

blank
Eurovision_bank
blank
blank
Eurovision_entertainment
Eurovision_fashion
Eurovision_gezondheid
Eurovision_huis
Eurovision_reizen
Eurovision_supermarkten
Eurovision_voeding
  

Eerder gepubliceerde artikelen rondom grote bereiksblokken

Dat adverteren rondom grote bereiksblokken effect heeft is bekend, mede door het unieke bereik. Zo publiceerden we recent over de effecten van adverteren rondom Wie is de Mol en Het Journaal.

 

Deel dit artikel:

Facebook
Twitter
LinkedIn