NOS Journaal Mediasynced

Bereiksblokken Monitor – Het Journaal

De Bereiksblokken Monitor – Het Journaal

Dat het journaal een goed bekeken bereiksblok is was bekend maar wat blijkt is dat Corona ervoor zorgt dat er nog meer naar het nieuws gekeken wordt. Zo berichte NOS in augustus 2020 dat vooral nieuws en actualiteiten populair waren sinds de komst van Corona. Gemiddeld keken mensen toen 37 minuten per dag naar het nieuws, een stijging van 40 procent met de periode ervoor. Vooral naar het NOS Journaal van 20.00 uur. In januari en februari scoorde het NOS Journaal van 20.00 uur gemiddeld ruim 2 miljoen kijkers. In maart is het programma nog nooit onder de 2 miljoen geweest en scoort vanaf 14 maart permanent boven de 3 miljoen. 
In de Bereikblokken Monitor analyseren we op frequente basis wat het effect is van adverteren rondom specifieke programma’s met een groot bereik. Met behulp van Spotalytics meten we de uplift in search gedrag tot max. 10 minuten na de spot. In deze editie onderzochten we het effect van adverteren rondom het journaal
In dit onderzoek hebben we bijna 230 adverteerders geanalyseerd verdeeld over 15 verschillende categorieën. Hieronder vind je  de algemene top 20 adverteerders maar ook de top 5 adverteerders per categorie.

Onderzoek framewerk

  • Gebruik van publieke uitzenddata het journaal
  • Periode: 1 nov 2020 tot 19 jan 2021
  • Totaal van 1059 gemeten uitzendingen
  • Totaal van 229 unieke adverteerders
  • Uplift in search gedrag tot max 10 minuten na de spotuitzending
  • FMCG adverteerders zijn uitgesloten (vooral offline verkoop)
  • Geen normalisatie op bereik/grp’s

Notitie: scores van 1000%+ zijn minder makkelijk te realiseren voor grotere adverteerders, i.v.m. een hogere baseline op search.

Opvallendheden onderzoek

  • In de categorie Huis & Tuin en op de eerste plaats staat Beterstoken met 5867% uplift. 
  • Sommige categorieën lieten een opvallend hoge uplift zien zoals:
    • Huis & Tuin (Top 5: gemiddeld 3075% uplift)
    • Goede Doelen (Top 5: gemiddeld 2456% uplift)
    • Gezondheid & Verzorging (Top 5: gemiddeld 2821% uplift)
  • Het valt op dat vooral partijen met een sterk e-commerce platform goed scoren en een hoge uplift tonen.
    • Voorbeeld in Fashion is Mr Marvis; een echte online speler met slechts 1 fysieke flagship store.
    • Zo ook Polestar in de categorie Automotive die ook sterk inzet op de mogelijkheid een auto online te bestellen, met een optimale klantbeleving (zie hier).
    • Ook interessant is dat we duidelijke uplifts kunnen meten binnen de categorie Supermarkten, een categorie waar e-commerce steeds belangrijker wordt.  
  • In de categorie Automotive op nr 1 zien we Polestar (Volvo car group) als gedugte concurrent van Tesla met een uplift van 1902%. 

Top 20 adverteerders

Top 20 mediasynced

Top adverteerders per categorie

We hebben voor het gemak de adverteerder ingedeeld in 15 verschillende adverteerders categorieën:

  • Automotive 
  • Electronica 
  • Energie
  • Fashion
  • Finance
  • Goede doelen
  • Gezondheid & verzorging
  • Horen & zien
  • Huis & tuin
  • Loterijen
  • Media
  • Streaming diensten
  • Supermarkten & Drogisten
  • Telecom
  • Verzekeraars

Top 5 adverteerders per categorie

 

Automotive MediasyncedElektronica MediasyncedEnergie MediasyncedFashion MediasyncedFinance MediasyncedGezondheid & VerzorgingGoede doelen MediasyncedHoren & Zien MediasyncedHuis & Tuin MediasyncedLoterijen MediasyncedMedia MediasyncedStreaming dienst MediasyncedSupermakten & Drogisten MediasyncedTelecom MediasyncedVerzekeraars Mediasynced

Heb je je zelf ook rondom het journaal of een ander groot bereik blok gestaan en wil je kosteloos je eigen score weten? Neem dan contact op via onderstaande button.
[edgtf_button size=”medium” type=”solid” text=”Score opvragen” custom_class=”” icon_pack=”font_awesome” fa_icon=”” link=”mailto:info@mediasynced.com?subject=Aanvraag resultaten persconferentie Rutte” color=”#ffffff” hover_color=”” background_color=”#137ec5″ hover_background_color=”” border_color=”#137ec5″ hover_border_color=”” font_size=”” font_weight=”” margin=””]

Eerder gepubliceerde artikelen rondom grote bereiksblokken

Dat adverteren rondom grote bereiksblokken effect heeft is bekend, mede door het unieke bereik. Zo publiceerden we recent over de effecten van adverteren rondom Wie is de Mol en adverteren vóór de persconferenties op NPO1.

Bereiksblokken Monitor – Wie is de mol?

Record uplift van bijna 5000% voor adverteerder door persconferentie

De top 10 best presterende adverteerders op een rij

[addtoany buttons="twitter,email,linkedin"]

Deel dit artikel:

Deel dit artikel:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn