accurate uitzenddata

Accurate uitzenddata

In een zestal artikelen leggen we uit hoe onze attributie modellen werken en hoe deze modellen een oplossing bieden voor de problemen die je tegen zult komen bij het analyseren van de effecten van een tv-campagne. Deze complexe en robuste attributiemodellen zijn gebaseerd op statistische modellen en zijn door de jaren heen zorgvuldig gefinetuned door onze data wizzards.

Bij het nauwkeurig bepalen van de effectiviteit van je tv-campagne, moet je rekening houden met vele factoren, zoals:

  1. De baseline: welke waarden vormen het fundament van je spoteffecten?
  2. Het meetvenster: waar begint en eindigt het online-effect van iedere tv-spot?
  3. Overlappende tv-commercials: hoe wijs je het juiste effect toe aan iedere tv-spot?
  4. Accurate uitzenddata: hoe garandeer je dat je altijd de exacte uitzendtijden verkrijgt?
  5. Negatieve uplift: Wat te doen met negative uplifts na het uitzenden van een spot en hoe deze te interpreten?
  6. Individueel effect van attribuut: Wat is de exacte individuele en relatieve kracht van elk van de onderliggende attributen (zenders, tijdvak, creatie etc)? Welke spots zullen het goed doen? (voorspel en plan vooraf)

Als je geen rekening houdt met deze factoren of op een onjuiste manier, dan is het vrijwel onmogelijk om betrouwbare conclusies te trekken.

Gebruik van de juiste en volledige uitzenddata

Hoe zorgen we dat we accurate en complete uitzenddata gebruiken? In de meeste gevallen ontvangen we dagelijks de uitzendgegevens van een tv-campagne nadat de commercials zijn uitgezonden. Die gegevens importeren we vervolgens in het systeem. Daarvoor gebruiken we een geautomatiseerd proces dat de uitzendgegevens continu actualiseert. De gebruiker heeft dus altijd zo snel mogelijk toegang tot de meest actuele campagne data. In gevallen waar het geautomatiseerde proces om welke reden dan ook niet volstaat, hebben we een semi- geautomatiseerd alternatief opgesteld dat alle informatie uit Excel-bestanden kan importeren.

In bepaalde gevallen komt het voor dat de uitzenddata aangevuld of gecorrigeerd moet worden, bijvoorbeeld:

  • Er zijn voor bepaalde zenders geen uitzendgegevens beschikbaar
  • De gegevens zijn niet nauwkeurig genoeg omdat ze gebaseerd op starttijden van reclameblokken ipv de commercial.
  • Er kunnen geen gegevens verstrekt worden (bepaalde landen, geen licenties of rechten). 
  • Bij in-program sponsoring of TV billboards ontbreken de exacte starttijden.
  • De gegevens zijn pas weken later beschikbaar, waardoor optimalisatie gedurende de flight niet mogelijk is. 

Detectiesysteem reclames

Om deze kwesties het hoofd te bieden ontwikkelde Mediasynced met Spotalytics een systeem waarmee geheel automatisch en realtime commercials herkend kunnen worden. Het systeem registreert nauwkeurig hoe laat een commercial op welk kanaal is uitgezonden. Het stelt zelfs de exacte begin en starttijd van de commercial op secondeniveau vast. Dit stelt ons in staat om zeer nauwkeurige uitzendschema’s samen te stellen. Het enige dat we hiervoor nodig hebben is een kopie van de commercial, om te dienen als vergelijkingsmateriaal in het detectiesysteem.

Deel dit artikel:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn